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Jean-Luc Darbellay - AZUR für Hornquartett - neo
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AZUR für Hornquartett

9 plays
Interpreter
Leipziger Hornquartett
Composition, Chamber music
98 tracks

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Added on 22 July 2019

Year of creation
2006

Credits and thanks

AZUR für vier Hörner

Die Komposition von AZUR, einem Auftragswerk zum 50 jährigen Jubiläum des Leipziger Hornquartettes fiel in eine Zeitperiode, die ich nie vergessen werde.
Auf der Partitur steht: „Mardi, le 11 septembre 2001. New York sous un ciel d’azur“.

AZUR wurde zu einer Art kleinem Requiem. Die Komposition fällt in eine Zeit des weltweiten Paradigmenwechsels, eine Phase des Umbruchs. Durch die jüngsten Ereignisse sind neue Polaritäten geschaffen worden. Die Zeit des Aufbruchs nach der „Perestroika“ hat nur zwölf Jahre gedauert. Das „Menetekel“, die „Feuerschrift“ auf der riesigen Fassade des New Yorker World Trade Centers spricht eine eigene Sprache... Ein unglaublicher, unfassbarer Kontrast zum blauen Himmel über der Stadt, die sich im „Indian summer“ sonnt... Sehr lange, sehr leise, gedämpfte Töne zu Beginn – eine art „Tuba mirum“ vielleicht, das sich daraus entwickelt – ein Aufbäumen – eine Reprise; dann, die „Kugelgestalt der Zeit“ (ein von dem Komponisten Bernd Alois Zimmermann geprägter Begriff, nach dem Gegenwart, Vergangenheit und Zukunft als ein komplexer Zustand gleichzeitig vorhanden sind) suggerierend, ein erneutes Aufbäumen...- Das Leben geht trotzdem weiter.

J-L.D.

AZUR for four horns

In a certain sense, Jean-Luc Darbellay employed a
reverse musical form in Azur for horn quartet. Written
in Autumn 2001, the work begins with all four instruments
united on a single tone given an ethereal aura
(as suggested by the title) through the use of mutes.
This tone gradually expands to clusters through the
addition of seconds and thirds. The moment when this
wonderfully homogeneous sonority begins to change
through slight modifications in articulation and transpositions
marks the beginning of an extraordinary process
of deterioration that employs rhythmic intensifications
and aleatoric destruction of the structure, thereby
developing into a kind of Tuba mirum. Finally, at the
point of the golden mean, the music returns back to the
beginning via a solo figure similar to a palindrome. The
expectation thereby created for a reconciliatory close
is not fulfilled, however, but leads to a “bewildering”
chromatic section that ends abruptly, thus leaving the
strident nature of the work to sound on after its end.
Although purely logical in its musical form, Jean-Luc
Darbellay also included indications about his artistic
intentions through a subtitle (“Tuesday, 11 September
2001 … NYC under a sky of blue”) as well as in the
programme notes to the premiere performance, where
he stated that “the work commissioned for the 50th
anniversary of the Leipzig Horn Quartet became a kind
of little requiem. […] The “Menetekel”, the “fiery words
of doom” on the façade New York’s World Trade Center,
speaks its own language … An unbelievable, incomprehensible
contrast to the clear blue sky over the city
basking in the Indian summer…”

Christoph Sramek (Übersetzung: Mark Manion)

9 plays