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Jean-Luc Darbellay - SHADOWS für fünf Perkussionisten - neo
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SHADOWS für fünf Perkussionisten

14 plays
Interpreter
Leipziger Schlagzeugensemble
Composer
Composition, Chamber music
69 tracks

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Added on 22 July 2019

Year of creation
2005

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Selbst die härtesten Strukturen werfen weiche Schatten – auf Distanz. Auch sehr laute Schläge verhallen zu einem diffusen Echo... Die Resonanz als Schatten der musikalischen Ereignisse... „Shadows“ nutzt die ungemein faszinierende Klangpalette der Perkussionsinstrumente , vor allem auch im schwebenden, delikaten musikalisch-zeitlich leisen Klangraum aus. Durchschimmernde „points de repère“ – Bezugspunkte – strukturieren die vielfältigen, gelegentlich eruptiven Ereignisse. Bestimmte wiederkehrende Töne in gleicher Lage, oder Tongruppen, aber auch Rhythmusmuster oder Kombinationen all dieser Elemente signalisieren den Anfang und das Ende gewisser Entwicklungszustände des musikalischen Materials. Die „Kugelgestalt der Zeit“ im Sinne Bernd Alois Zimmermanns wird so erfahrbar. Die kreisenden, spiralförmig angeordneten Klangelemente suggerieren eine zeitliche Kreiselbewegung.

At a certain distance the hardest structures are throwing a smooth shadow. So very hard hits are fading out on instruments with resonance into a vague sound.
Between the hits produced in any case by stricking the percussion instruments you find an universe of „shadow sound clouds“. An incredible mixture of different overtones can emerge from the instruments who have their origins in far countries. The rich percussion section of our orchestras in the 20th an 21st century is a compilation of „exotic“ instruments. A sort of early „globalisation“ took place in the world exibition in 1889 in Paris, where composers such as Debussy and Ravel heard for the first time in their life Gamelan-orchestras, for instance. The exchange between very far countries lead to a borderless richness of sound production in our western orchestras. A phenomenon you can also observe in plastical arts, where african and far east art was integrated in western painting. And we, the artists and composers, are in some way „in between“.

J-L.D.

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